Seuraavassa on lyhyt yhteenveto kysymyksistä, joihin me STRO:lla saamme vastata. Jos et löydä täältä vastausta kysymykseesi, voit lähettää sen sähköpostitse STRO:lle.
Löydät vastaukset useimpiin kysymyksiin STRO: n rengaskoulusta. Muista merkinnöistä löydät tietoa STRO-RENGASNORMIT -kirjasta.
Henkilö-, paketti- ja erikoisauton sekä O2-luokan perävaunun talvirenkaat
Tieliikennelain 105 §:n mukaiseksi, luokittelumassaltaan enintään 3500 kg painavan henkilö-, paketti- ja erikoisauton sekä O2-luokan perävaunun talvirenkaaksi katsotaan rengas, joka on:
– hyväksytty vaativiin talviolosuhteisiin tarkoitetuksi talvirenkaaksi E-säännön n:o 117, 109 tai 108 mukaisesti ja merkitty mainitussa E-säännössä säädetyn mukaisesti lumipitomerkinnällä (3PMSF-symbolilla)
– ensisijaisesti maastokäyttöön E-säännön n:o 117 tai 109 mukaisesti hyväksytty rengas, joka on merkitty mainitussa E-säännössä säädetyn mukaisesti POR-merkinnällä (Professional Off Road) tai
– Tieliikennelain 106 §:ssä tarkoitettu nastarengas.
Kyllä, talvikuukausina ajoneuvossa voi periaatteessa käyttää kesärenkaita. Lain mukaan talvirenkaita on kuitenkin käytettävä marraskuun alusta maaliskuun loppuun aina, kun keli sitä vaatii.
Kyllä, lain mukaan on sallittua ajaa nastattomilla talvirenkailla kesällä. Rengasala ei kuitenkaan suosittele talvirenkaiden käyttöä kesällä. Talvirenkaiden rakenne on erilainen ja kumiseos pehmeämpi kuin kesärenkaissa. Talvirenkaiden tulee toimia kylmässä säässä ja talviolosuhteissa. Kesärenkaat ovat turvallisemmat lämpimällä säällä ja kesäkelillä. Ajoneuvon samalle akselille asennettavien renkaiden on oltava mitoiltaan, rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan samanlaiset.
Renkaiden minimiurasyvyyttä koskevat säännöt pätevät niin kesä- kuin talvirenkaiden kohdalla. Kesärenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee olla vähintään 1,6 mm. Talvirenkaissa kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee olla vähintään 3 mm.
Oikein varastoidut uudet renkaat eivät vanhene merkittävästi. Renkaan vanhenemisprosessi alkaa vasta, kun se otetaan käyttöön. Voit siis turvallisesti ostaa renkaat, jotka ovat muutaman vuoden ikäiset. VTI:n Linköpingissä kolmen vuoden ikäisistä talvirenkaista tekemä tutkimus osoitti, että niillä oli yhtä hyvät ominaisuudet jäällä kuin uusilla renkailla. Lisätietoja aiheesta löytyy kotisivuiltamme kohdasta ”Renkaiden vanheneminen”.
Renkaissa käytetään monentyyppisiä korkea-aromaattisia HA-öljyjä. Kahdeksan PAH-yhdistettä, joita saattaa esiintyä joissakin HA-öljyissä, on luokiteltu EU:ssa merkintävelvollisiksi. Rengasala on vähitellen luopunut näiden öljyjen käytöstä eikä PAH-yhdisteitä sisältäviä renkaita ole enää myyty 1.1.2010 jälkeen. Lisätietoja HA-öljyistä löytyy kotisivuiltamme.
Renkaiden ja vanteiden vaihtamiseen kaikissa autoissa (<3,5 t) on sovellettu uusia sääntöjä 1. lokakuuta 2006 alkaen . Näitä sääntöjä sovelletaan sekä EY-tyyppihyväksyttyihin autoihin että kansallisesti hyväksyttyihin autoihin. Renkaiden ja vanteiden vaihtoa koskevat säännöt löydät verkkosivustomme kohdasta ”Tiedotus”.
Joissakin renkaissa on nuolimerkintä renkaan sivulla, joka osoittaa renkaan pyörimissuunnan. Optimaalisten ominaisuuksien saavuttamiseksi rengas on asennettava siten, että se vierii valmistajan ilmoittamaan suuntaan. Jos rengas jostain syystä asennetaan väärään pyörimissuuntaan, sen optimaalista suorituskykyä ei voi hyödyntää. Väärällä pyörimissuunnalla ajaminen ei ole vaarallista, mutta parhaiden ominaisuuksien ja tulosten saavuttamiseksi rengas on asennettava valmistajan ohjeiden mukaisesti.
Löydät vastauksen kysymykseen verkkosivuiltamme kohdasta ”Saannot-nastarenkaiden-euroopassa/”
Löydät vastaukset useimpiin kysymyksiin STRO: n rengaskoulusta. Muista merkinnöistä löydät tietoaSTRO-RENGASNORMIT -kirjasta
Täältä löydät kaikki tiedot STRO ja organisaatiosta, säännöistä ja hallituksesta sekä jäsenkokousten esitykset jne.
Lue lisääSTRO Rengasnormit sisältää uusia ja vanhempia tietoja yli 7000 renkaan eri koosta. Klikkaa tästä tilataksesi!
Tilata