Nykypäivän renkaat ovat miellyttävän joustavat verrattuna entisajan rautapyöriin. Renkaiden ajomukavuus ei johdu vain renkaiden kumista, vaan niiden sisältämästä ilmasta. Ilmanpaine on myös syy siihen, miksi rengas pystyy kantamaan kuormansa.
Nykyiset (henkilöauton) renkaat rakentuvat tekstiililangoista, jotka kulkevat radiaalisesti l. säteensuuntaisesti reunavaijerilta toiselle, mistä nimitys radiaalirengas (l. vyörengas). Näiden yhdessä tai kahdessa kerroksessa sijaitsevien runkolankojen välissä on useampi kumikerros. Vyörengas antaa huomattavasti paremman ajomukavuuden kuin aikaisemmin käytetty ristikudosrengas, joka on jo täysin kadonnut henkilöautomarkkinoilta.Joustavaa runkoa jäykistävät useat eri kulmissa sijaitsevat vyökerrokset, jotka vakauttavat rengasta. Vyöt voivat olla terästä (teräsvyörenkaat) ja/tai tekstiiliä, esim. polyesteriä, raionia, nailonia, aramidia ym. Kulutuspintakumi on synteettisen ja luonnonkumin yhdistelmä, riippuen halutuista ominaisuuksista. Yhdessä renkaan pintakuvion kanssa kumin tehtävänä on antaa pitoa kaikissa tilanteissa. Pintakuvio koostuu pitkittäisurista (vedenpoisto ja suuntavakavuus) ja poikittaisurista (veto-ja jarrutuskyky). Monilla nykyajan renkailla on myös aiempia renkaita alhaisempi vierintävastus johtuen silikaseoksista ja muista vyörakenteista.
Täältä löydät kaikki tiedot STRO ja organisaatiosta, säännöistä ja hallituksesta sekä jäsenkokousten esitykset jne.
Lue lisääSTRO Rengasnormit sisältää uusia ja vanhempia tietoja yli 7000 renkaan eri koosta. Klikkaa tästä tilataksesi!
Tilata